FAQ: PHEV

Przesiadka na samochody elektryczne rodzi obawy zarówno wśród zarządzających flotą jaki i wśród kierowców. Najlepszym antidotum na tę niepewność jest rzetelna wiedza. Dlatego w jednym miejscu zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące przesiadki na hybrydy typu plug-in (PHEV)

 

Pytania i odpowiedzi dotyczące pojazdów PHEV

1. Kiedy powinienem wybrać pojazdy PHEV (technologia hybrydowa typu plug-in)? Dla jakich użytkowników?

Technologia hybrydowa typu plug-in umożliwia pojazdom pokonanie odległości od 30 do 50 kilometrów w trybie wyłącznie elektrycznym, w zależności od rozmiaru akumulatora. Pojazdy PHEV są więc bardziej odpowiednie dla kierowców mieszkających na obszarach miejskich, którzy pokonują jedynie krótkie odległości (np. pracowników dojeżdżających do biura). Udostępnienie pojazdu PHEV pracownikowi, który codziennie pokonuje wiele kilometrów na autostradach, może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych, ze względu na wagę akumulatora i dodatkowe zużycie paliwa, które będzie on generować. Identyfikacja poszczególnych typów profili kierowców jest kluczowym elementem przy określaniu, czy wykorzystanie pojazdów PHEV ma sens. Należy zadać kierowcom kilka podstawowych pytań:

  • Odległość od domu do biura

  • Średni przebieg dzienny w celach służbowych

  • Średni przebieg roczny w celach prywatnych

  • Możliwość ładowania w domu/ w biurze?...

2. W jaki sposób mogę mieć pewność, że moi kierowcy będą ładować pojazdy bez problemu?

Za zapewnienie optymalnego wykorzystania pojazdów PHEV odpowiada pracodawca. Przepisy i systemy podatkowe w krajach europejskich sprzyjają obecnie pojazdom ekologicznym. Najlepszym sposobem upewnienia się przez pracodawcę, że kierowcy będą korzystali z pojazdów PHEV tak jak powinni, zwłaszcza w zakresie użytku służbowego, jest zapewnienie odpowiedniego dostępu do infrastruktury ładowania (terminale do ładowania na parkingu firmowym, w sieci publicznej, domowej) i pokrycie wszystkich wydatków związanych ze zużyciem energii elektrycznej. Ograniczenie wydatków na paliwo może również stanowić zachętę dla kierowców do ładowania pojazdów tak często, jak tylko jest to możliwe.

3. W jaki sposób mogę przeszkolić moich kierowców?

ALD może zapewnić kilka modułów szkoleniowych, które są uzupełnieniem szybkiego szkolenia przeprowadzanego przez producenta w chwili dostawy samochodu. Sugerujemy również, aby wszyscy kierowcy, którzy chcą zamówić pojazdy PHEV, podpisali przed złożeniem zamówienia określone zobowiązania dotyczące ich użytkowania. Dokument ten powinien określać, co jest oczekiwane w zakresie użytkowania, a czego nie należy robić podczas prowadzenia pojazdu typu PHEV. Częste raportowanie i monitorowanie sposobu użytkowania jest również kluczowym aspektem, ponieważ umożliwia pracodawcy wprowadzanie modyfikacji dotyczących zachowania kierowcy w trakcie trwania umowy.

4. Jak wybrać odpowiednie pojazdy PHEV z uwzględnieniem firmowej polityki dotyczącej korzystania z samochodów? Czy należy stosować te same kryteria w odniesieniu do wszystkich pojazdów PHEV, niezależnie od ich wielkości?

Przed wprowadzeniem pojazdów PHEV do swojej floty pierwszym kluczowym zagadnieniem jest zrozumienie rzeczywistego użytkowania pojazdów i gotowości kierowców do korzystania z nich. Pojazdy PHEV nie będą pasować do wszystkich profili użytkowników i niektóre modele muszą zostać wprowadzone do firmowej polityki dotyczącej korzystania z samochodów z dużą ostrożnością, ponieważ nieprawidłowe użytkowanie może spowodować znaczny wzrost kosztów floty. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych i ciężkich pojazdów typu SUV, których zużycie paliwa może z łatwością przekroczyć 11 l/100 km w przypadku rozładowania akumulatora.

5. Czy naprawdę warto to robić? Cena podstawowa jest wysoka, a ponadto potrzebna jest specjalna infrastruktura, do tego trzeba przyzwyczaić się do nowego typu auta, a w ostatecznym rozrachunku moje zużycie paliwa jest 3-krotnie większe niż zapowiadane!

Pojazdy PHEV są rzeczywiście droższe niż alternatywne modele wyposażone wyłącznie w silniki spalinowe, potrzebna jest specjalna infrastruktura ładowania, a zużycie paliwa jest średnio od 3 do 4 razy wyższe niż teoretyczne. Powinniśmy jednak analizować to zagadnienie w szerszy sposób. Spójrzmy na plusy takie jak nowe systemy podatkowe i motywacyjne dostępne w wielu krajach europejskich, które pomagają zrekompensować tę różnicę w cenach. Biorąc pod uwagę, że pojazdy PHEV stanowią pewnego rodzaju produkt przejściowy, stanowiący przygotowanie do użytkowania pojazdów BEV (elektrycznych o napędzie akumulatorowym), inwestowanie w infrastrukturę ma sens, ponieważ pozwala firmie kształtować przyszłość floty. Raz jeszcze – obecna sytuacja przemawia za transformacją, ponieważ dostępnych jest wiele zachęt finansowych wspierających instalację terminali do ładowania w budynkach biurowych lub mieszkaniowych. A ponieważ statystyki wskazują, że 80% ładowania jest przeprowadzane w domu lub w biurze, ze względu na brak przejrzystości w zakresie publicznych cen doładowania warto zainwestować we własną infrastrukturę, aby zapewnić prawidłowe raportowanie i optymalizację kosztów. Na zakończenie, nawet jeśli pojazdy PHEV zużywają 3 razy więcej paliwa niż zapowiadano, nie należy zapominać, że nadal to zużycie jest mniejsze niż odpowiadających im pojazdów z silnikami spalinowymi.

6. Jakie są zalety pojazdów PHEV w porównaniu ze standardowymi pojazdami hybrydowymi (koszty, CO2)?

Pojazdy PHEV mogą pokonywać znaczne odległości (40-50 km) w trybie wyłącznie elektrycznym, nawet z dość wysoką prędkością (120-130 km/h), co jest całkowicie niemożliwe w przypadku standardowych modeli hybrydowych. Z punktu widzenia pracodawcy udostępnienie tej technologii kierowcom, po upewnieniu się, że ich profil jest odpowiedni, może być dobrą okazją do zmniejszenia wydatków na paliwo oraz ograniczenia emisji CO2. Niemniej jednak, standardowe pojazdy hybrydowe są również właściwą alternatywą w przypadku niektórych zastosowań, a użytkowanie pojazdów PHEV nie dyskredytuje w żaden sposób korzyści płynących z wykorzystywania hybrydowych pojazdów elektrycznych.

7. Wszędzie czytałem, że pojazdy PHEV to nowy skandal podobny do Dieselgate, dlaczego więc powinienem je wybrać?

Po raz kolejny – jest to kwestia sposobu użytkowania. Wszystkie artykuły, które możemy znaleźć w prasie i które przedstawiają jedynie ciemne strony technologii PHEV, opisują typowy przypadek użycia przez firmy, które wybrały pojazdy PHEV ze względu na korzyści podatkowe, jakie przynoszą, bez uwzględnienia konsekwencji, które mogą wystąpić, jeżeli pojazdy będą użytkowane nieprawidłowo. Jest to wynikiem niedawnego przyjęcia tej technologii. Każda nowa technologia ma swoją własną krzywą uczenia się i potrzeba było trochę czasu, zanim zrozumieliśmy sytuacje, w których pojazdy PHEV przynoszą pozytywne wyniki. Mamy obecnie do czynienia z bardziej złożonym otoczeniem rynkowym, nie jest to już tylko kwestia cen oleju napędowego i benzyny. Należy więc pamiętać, że technologia PHEV jest właściwą odpowiedzią na niektóre konkretne zastosowania, podobnie jak pojazdy BEV (elektryczne akumulatorowe), HEV (elektryczne hybrydowe), benzynowe, a nawet wysokoprężne.

8. Jaki jest idealny scenariusz, jeśli chodzi o przebieg?

To naprawdę zależy od profilu kierowców, ale można powiedzieć, że pojazd PHEV nie będzie odpowiedni dla kierowców, którzy pokonują codziennie duże odległości z wysoką prędkością. Pojazdy PHEV są odpowiednie do zastosowań miejskich lub podmiejskich. Idealnie nadają się dla osób, które wykorzystują swoje samochody w celu dojazdu do pracy lub krótkich podróży z możliwością ładowania, gdy pojazd nie jest używany. Powiedzmy, że nie należy udostępniać pojazdów PHEV kierowcom, którzy przejeżdżają więcej niż 30.000 km rocznie. Poza tym przebiegiem rocznym kluczowe jest także określenie, w jaki sposób pokonywane są te kilometry, a najlepszym przypadkiem jest wykorzystanie służbowe na krótkich odległościach (<50 km) z możliwością ładowania, gdy samochód nie jest używany.

9. Jak mogę oszacować rzeczywisty całkowity koszt posiadania pojazdów PHEV, jeśli zdecyduję się na ich wprowadzenie?

Zespół ALD może zaproponować szczegółową analizę całkowitego kosztu posiadania poszczególnych układów napędowych, a następnie ocenić, czy zmiana na określony alternatywny układ napędowy ma sens, czy nie. W przypadku pojazdów PHEV ważne jest, aby określić udział zużycia energii elektrycznej w koszyku energetycznym. Udział ten jest uzależniony od liczby pokonywanych kilometrów – oczywiście im więcej jeździsz, tym częściej będziesz używać silnika spalinowego. Dlatego zwykle opieramy nasze obliczenia na następującym podziale:

PRZEBIEG ROCZNY %ENERGII ELEKTRYCZNEJ %BENZYNY
5000 70% 30%
10000 60% 40%
15000 50% 50%
20000 45% 55%
25000 40% 60%
30000 35% 65%
35000 30% 70%
40000 25% 75%
45000 20% 80%
50000 15% 85%
55000 10% 90%
60000 10% 90%
65000 10% 90%
70000 10% 90%

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, zalecamy również przyjęcie jego zwiększenia o 200% w stosunku do danych teoretycznych.

10. Co należy, a czego nie należy robić, aby pomyślnie wprowadzić pojazdy PHEV?

Należy:

  • Ocenić gotowość i profile kierowców (za pomocą ankiety).

  • Upewnić się, że kierowcy będą mieli dostęp do odpowiedniej infrastruktury ładowania.

  • Pokrywać wszystkie wydatki kierowców na energię elektryczną.

  • Ograniczyć dozwolone wydatki na paliwo, aby zachęcić kierowców do ładowania, kiedy tylko mogą.

  • Przeprowadzić szkolenie dla kierowców.

  • Zapewnić regularne raportowanie i monitorowanie zużycia energii.

Nie należy:

  • Traktować pojazdów PHEV jako wyjątkowy sposób na zaoszczędzenie pieniędzy na podatkach.

  • Udostępniać pojazdów PHEV wszystkim kierowcom.

  • Wprowadzać pojazdów PHEV do swojej floty bez zapewnienia odpowiednich rozwiązań umożliwiających ich ładowanie.

  • Ograniczyć dozwolone wydatki na paliwo, aby zachęcić kierowców do ładowania, kiedy tylko mogą.

  • Przeprowadzić szkolenie dla kierowców.

11. Czy pojazdy PHEV mogą być pomocną alternatywą dla mojej floty?

Odpowiedź brzmi: tak! Jak wspomniano powyżej, pojazd typu PHEV w odpowiednich rękach może być znacznie bardziej wydajny niż samochód spalinowy i zapewniać kierowcom znacznie większy spokój niż pojazd elektryczny zasilany akumulatorami BEV, szczególnie w okresie przejściowym. Technologia PHEV może pomóc zaoszczędzić pieniądze na opodatkowaniu i zużyciu energii, co ma znaczący pozytywny wpływ na całkowite miesięczne koszty posiadania. Nie należy zapominać, że w najbliższym okresie całkowity koszt posiadania pojazdów spalinowych wzrośnie ze względu na wzrost kosztów produkcji i niższe wartości rezydualne w wyniku wprowadzenia zakazów stosowania silników diesla lub obowiązywania stref niskiej emisji w dużych miastach. Głównym celem jest więc znalezienie właściwej równowagi w zakresie wyboru różnorodnych jednostek napędowych.

12. Czy pojazdy typu PHEV są również dostępne jako samochody dostawcze? Czy jest to dobra opcja?

Według informacji, jakie otrzymujemy z rynku i od producentów, technologia PHEV nie jest uważana za właściwą alternatywę w tym segmencie. Jest to spowodowane faktem, że na maksymalny zasięg z silnikiem elektrycznym duży wpływ ma obciążenie pojazdu, prawie niemożliwe byłoby więc przejechanie samochodem dostawczym więcej niż 20 km w trybie wyłącznie elektrycznym. Producenci OEM dużo inwestują w technologię BEV (pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami) i przyszłe rozwiązania wodorowe. Samochody dostawcze mają inne zastosowania (bardziej wymagające) niż samochody osobowe, a pojazdy PHEV nie są odpowiednie dla profili, w których przypadku wymagane są duże przebiegi (> 500 km dziennie) lub przeciwnie – w razie małych przebiegów miejskich (<200 km dziennie).

13. Czy naprawdę muszę podłączać samochód do ładowarki i jak często?

Tak! Aby być wydajnym, pojazd PHEV musi być podłączany do zasilania tak często, jak to możliwe. Jedynie dzięki maksymalizacji kilometrów przejechanych na silniku elektrycznym pojazdy PHEV stają się wydajne i przyjazne dla środowiska.

14. Czy muszę zmienić swój styl jazdy?

Tak! Jeśli kierowca chce maksymalnie wykorzystać czas jazdy na silniku elektrycznym i obniżyć zużycie paliwa oraz emisji CO2, konieczne jest przyjęcie mniej agresywnego stylu jazdy. Z czasem stanie się to również całkiem naturalne, ponieważ korzystanie z pojazdów elektrycznych nakłania do zmiany stylu jazdy – wymagają one mniejszej agresywności i większej antycypacji. Należy również unikać pewnych zachowań, takich jak używanie trybu ładowania akumulatora, który wykorzystuje silnik spalinowy do ładowania akumulatora. Ten tryb powoduje zużycie dużej ilości paliwa i nie zapewnia kierowcy żadnych szczególnych korzyści, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne, np. w przypadku poruszania się w strefach o niskiej emisji.

15. Jakie będą konsekwencje finansowe dla mojego użytkowania prywatnego?

Prowadzenie pojazdu o niskim poziomie emisji może przynieść wiele korzyści finansowych, w zależności od specyficznych przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach. Może to dotyczyć bezpośrednio świadczeń rzeczowych, ale niektóre korzyści dotyczą również opłat parkingowych i opłat za przejazdy. Maksymalizacja przejazdów w trybie elektrycznym to także sposób dla kierowcy na zmniejszenie własnego zużycia paliwa, zwłaszcza w sytuacji, gdy pracodawca pokrywa całość wydatków na energię.

16. Jakie mogą być dla mnie główne zalety i wady pojazdu PHEV?

Pod warunkiem prawidłowego użytkowania i utrzymywania, pojazd PHEV może przynieść kierowcy wiele korzyści. Pomaga obniżyć zużycie paliwa, emisję CO2 i zapewnić zrównoważone użytkowanie samochodu służbowego. Wady mogą wystąpić, jeżeli samochód nie jest prawidłowo używany lub nie jest często ładowany. W takiej sytuacji kierowca będzie mieć do czynienia z większym zużyciem paliwa, mniejszym zasięgiem i zwiększeniem kosztów pojazdu.

17. ALD Automotive stawia na pojazdy typu PHEV

Uważamy, że w najbliższym okresie równowaga rynkowa między pojazdami typu BEV i PHEV pozostanie zasadniczo zachowana, ale wraz z rozwojem technologii BEV i związanej z nią infrastruktury przewidujemy, że pojazdy typu BEV przejmą większość rynkowego wzrostu i w perspektywie średnioterminowej (2025 r.) zaczną dominować na rynku. Pojazdy PHEV mają jednak do odegrania pewną rolę w fazie przejściowej, a być może nawet po roku 2030, pod absolutnie koniecznym warunkiem poprawy ich rzeczywistej wydajności. Tak więc, jak wspomniano powyżej, pojazdy PHEV mogą być zalecane jako jeden z elementów wyboru jednostek napędowych, biorąc pod uwagę pełen zakres zastosowań. Pojazdy PHEV odpowiadają jedynie ściśle określonym potrzebom i trzeba się z tym pogodzić.